Systémová změna a teorie změny

Ahojte, chtela jsem najit priznivce systemove zmeny a s tim spojene teorie zmeny.

Uz dlouho studuji systemovou zmenu a veci kolem a chtela jsem najit spriznene duse, ktere toto tema zajima a specificky kolem vyuzivani potencialu technologii ci digitalni transformace (verejne spravy ci entreprise) v kontextu systemove zmeny.

Mam par veci kteryma se zabyvam moc rada bych slysela vase hypotezy

  1. Jak zaramovat focusing question
    Cetla jsem v kazde knize a videu o systemove zmene ze na pocatku je potreba se shodnout s hraci systemu co je vlastne privadi k jednomu stolu - focusing question. To same znam ze zkusenosti facilitace workshopu. Problem ktery mam je, ze toto tema je tak obrovske, ze se spatne uchopuje. Kdyz to popisu zdlouhave, tak se snazim zaramovat, na co vlastne se chceme zamerit? Vime ze nasi vizi je “verejna sprava a neziskove organizace umi vyuzivat potencialu technologii…” ale prijde mi to velmi rozsahle.
    Jak byste formulovali focusing question pro nasi vizi?

  2. Jak resit dlouhodoby dopad a pritom byt agilni a lean
    Dalsi element ktery se snazim rozlousknout je ten opak mezi ‘systemovym’ a ‘lean’. Problem zavadeni reseni, ktera maji systemovy dopad je ze jejich life cycle je casto velmi dlouhy a dopad se da merit az po velmi dlouhe dobe. Naopak kdyz pracujeme s lean portfoliem, snazime se dostat pridanou hodnotu co nejdrive ven do sveta v co nejkratsi dobe. Ted je otazka, jestli se to da nejak zkloubit. Ne, ze se mi nechce cekat na vysledky, ale neco mi rika, ze jsme uz v jine dobe a tyto zmeny se muzou odehravat vice kondenzovane (kratsi sprint, mensi investice, rychla zpetna vazba a pivot).
    Jak se starat o nase portfolio aktivit, abychom zajistili navratnost investic (cas, penize, atd.) a byly agilni a responsivni, ale zaroven se ujistili ze jim dame dostatek casu na to abychom byly schopni zachytit jejich dopad?

  3. Jaka je teorie zmeny